17 januari 2013

Nog een warme, gebreide col

Heb je nog weinig breiervaring?
En wil je wel een warme, gebreide col zoals ik eerder liet zien?
Dan is breien met structuurwol lastig.
Je ziet met die wol namelijk je steken niet voldoende.

Oplossing: kies een gladder garen geschikt voor breinaalden nr. 10.
Mooi is een garen dat binnen de bol van kleur verandert.
Bijvoorbeeld: Roma Big Multi van Scheepjeswol.




Aan de binnenkant van de wikkel vind je het patroon voor de col op de voorkant.


Mijn gebreide col

Ik koos voor een eigen patroon en niet voor het patroon op de wikkel.

Voor een fijne col brei je een lap van 30 cm breed en ongeveer 70 à 72 cm lengte.
Deze col kun je als das dragen of als capuchon over je hoofd trekken.

Gebruik je één bol Roma Big Multi?
Maak je lap dan iets smaller en korter. 
Voor een lap van 30 cm bij 72 cm heb je iets meer dan één bol Roma Big multi nodig.

Zet 36 steken op of zoveel als jij nodig hebt voor 30 cm breedte.
Volg je mijn patroon? Zet dan een aantal steken op dat deelbaar is door vier.


Het patroon voor mijn col:



Aan begin en eind van iedere toer één steek recht breien. Dit zijn de kantsteken.

Na de kantsteek is het patroon: *2 recht, 2 averecht, herhaal vanaf *. 
Je eindigt toer 1 met 2 recht en de kantsteek.
Toer 2: Kantsteek, **2 averecht, 2 recht, herhaal vanaf **. Eindig deze toer met 2 averecht en de kantsteek.
Herhaal toer 1 en 2 tot je de gewenste lengte hebt bereikt.

Kant in patroon af (dus brei de steken zoals ze volgens het patroon horen tijdens het afkanten). 
Naai de smalle kanten van de lap aan elkaar.
Werk de losse draden netjes weg.

De col is heerlijk warm!


Col haken?

Zou je ook een warme col kunnen haken?
Ik ga aan de slag en toon je snel het resultaat.

Hoe ziet jouw gebreide col eruit? Ik hoor er graag over.
Je mag hieronder reageren of me mailen.

Veel plezier met breien, 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...